ikony dostępności
kontrast Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu
czcionka A A A
wsparcie Podkreśl elementy klikalne
EN

Internetowa Rejestracja Kandydatów  -  rok akademicki  2022/2023

Doradztwo filozoficzne i coaching
I stopnia stacjonarne
II nabór

Wydział Humanistyczny, Katowice

Rejestracja zakończona

Podstawowe informacje

Język wykładowy

polski

Czas trwania

3 lata

Limit miejsc

20

Liczba zapisów

96

Harmonogram rekrutacji

Rejestracja na studia w systemie IRK

2022-07-25 09:00:00 - 2022-09-23 00:00:00


Ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych

od 2022-09-26 12:00:00


Wpis na studia i złożenie dokumentów po ogłoszeniu list osób zakwalifikowanych

od 2022-09-27 do 2022-09-29

wtorek 10:00 - 13:00
środa 10:00 - 13:00
czwartek 10:00 - 13:00
Adres
Wydział Humanistyczny
ul. Bankowa 11
, p. 330
40-007 Katowice
32 3591277

Opis

Oferowane lektoraty z języka obcego: angielski, francuski, niemiecki, rosyjski

Charakterystyka kierunku oraz oferowanych specjalności:

Doradztwo filozoficzne i coaching to studia z filozofii praktycznej, nawiązujące do sapiencjalnej tradycji filozofii antycznej (filozofia jako sztuka życia, etyka jako filozofia praktyczna). Oprócz wiedzy filozoficznej i psychologicznej dają umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, racjonalnego podejmowania decyzji, wieloaspektowego podejścia do problemów, harmonizowania życia zawodowego i osobistego, wspierania rozwoju potencjału twórczego osób i zmieniania struktur instytucjonalnych. Uczą odpowiedzialnej, opartej na głębokiej świadomości etycznej pracy doradczej i coachingowej. Atutem studiów jest duża ilość modułów praktycznych o charakterze warsztatowym (metodyka coachingu, laboratorium doskonalenia umiejętności interpersonalnych, mentoring w biznesie, metodyka szkoleń rozwojowych, psychologia zmiany i motywacji, audyt etyczny, analiza transakcyjna, laboratoria coachingowe z superwizją, ćwiczenia z metodyki pracy doradcy filozoficznego, trening twórczego myślenia).

Studia te nawiązują do trendu obecnego już w krajach anglo- i niemieckojęzycznych, gdzie absolwenci kierunków filozoficznych prowadzą działalność znaną jako philosophical counseling, a umiejętności rozwijane dzięki wykształceniu filozoficznemu są doceniane na rynku pracy. Można przypuszczać, że również w Polsce wraz z postępującymi przemianami znajdą odzwierciedlenie trendy obecne dziś w krajach zachodnich. Ponadto, że praktyczne znaczenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych rozwijanych na zaprojektowanych studiach pozwolą absolwentom odpowiedzieć w sposób kreatywny na aktualne i przyszłe potrzeby społeczne związane z takimi tendencjami, jak np. postępująca atomizacja życia, załamywanie się dawnych tradycji i wzorców wzmagająca kryzys w sferze aksjonormatywnej, tabuizacja śmierci i starości powodująca wykluczanie osób starszych i chorych, szybkie zmiany na rynku pacy oraz rosnące zapotrzebowanie na nabywanie nowych kompetencji, procesy globalizacyjne i multikulturowość, wzrastające zainteresowanie kwestią świadomego życia, planowania kariery, rozwoju twórczego potencjału jednostek na różnych etapach życia.

W Polsce od kilku lat następuje rozwój branży coachingu, czego wyraz stanowi działalność firm świadczących usługi coachingowe dla klientów indywidualnych i biznesu, ale również szeroka oferta kursów i studiów podyplomowych z tej dziedziny. Ponadto środowiska coachingowe w Polsce dostrzegają coraz większą potrzebę profesjonalizacji i standaryzacji usług, o czym świadczą chociażby inicjatywy Polskiej Izby Coachingu. Studia licencjackie wpisują się w nurt dbający o wysokie standardy przygotowania do działalności zawodowej w branży coachingu i kształtowania fundamentów odpowiedzialnego etycznie działania w tym zakresie.

Perspektywy zawodowe (sylwetka absolwenta):

  • usługi z zakresu doradztwa filozoficznego (pomocowe i rozwojowe);
  • usługi z zakresu life coachingu;
  • usługi z zakresu business coachingu;
  • trener rozwoju osobistego;
  • pracownik działu HR w organizacjach;
  • animator wsparcia dla osób borykających się z trudnymi doświadczeniami życiowymi (śmierć bliskich, żałoba, choroba, zanik poczucia sensu życia, zagubienie egzystencjalne);
  • opiniodawca etycznego i audytora (certyfikacja etyczna działalności instytucji i organizacji);
  • spokesman, broker informacji, mediator, czy specjalista do spraw kultury firmy;
  • usługi szkoleniowe.

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów z "nową maturą" (po 2005 roku)

Dla kandydatów z NOWĄ MATURĄ:

Kwalifikacja obejmuje konkurs świadectw dojrzałości — brane są pod uwagę wyniki ze wskazanych poniżej przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej:

Język polski

 

poziom podstawowy x 1

albo

poziom rozszerzony x 2

Język obcy nowożytny

 

poziom podstawowy x 1

albo

poziom rozszerzony x 2

 

Przedmiot do wyboru

poziom podstawowy albo rozszerzony x 1;

 

w przypadku wyboru:

Filozofii

poziom podstawowy x 1

albo

poziom rozszerzony x 2

waga = 20% (a)

waga = 20% (b)

waga = 60% (c)

 

Jeżeli na maturze kandydat zdawał przedmiot na obydwu poziomach bierze się pod uwagę wynik, który po przeliczeniu jest korzystniejszy dla kandydata.

Sposób przeliczania punktów:

W = a * JP + b * JO + c * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
JP – wynik z języka polskiego;
JO – wynik z języka obcego;
X – wynik z trzeciego (do wyboru) przedmiotu maturalnego;
a, b, c – wagi.

Stara matura

W przypadku kandydatów, którzy zdali egzamin dojrzałości (stara matura) bierze się pod uwagę wyniki z poszczególnych przedmiotów zdawanych pisemnie albo ustnie (określone w kryteriach przyjęć na kierunku wobec kandydatów, którzy legitymują się „nową maturą”), zamieszczone na świadectwie dojrzałości i w zaświadczeniu wydanym przez OKE.

Sposób przeliczania wyników uzyskanych na egzaminie dojrzałości dostosowany jest do systemu oceniania kandydatów, którzy zdali egzamin maturalny (nowa matura).

Oceny z egzaminu dojrzałości zostaną przeliczone na punkty procentowe w następujący sposób:

Matura do 1991 roku

Matura po 1991 roku

6 — 100 %

5 — 100 %

5 — 80 %

4 — 70 %

4 — 75 %

3 — 30 %

3 — 50 %

2 — 30 %

 W przypadku, jeżeli na kierunku przewidziano egzaminy wstępne pod uwagę brane są wyniki tych egzaminów łącznie z wynikiem egzaminu dojrzałości.

Matura międzynarodowa

Kandydata posiadającego międzynarodową maturę — dyplom IB (International Baccalaureate), wydanego przez organizację International Baccalaureat Organization z siedzibą w Genewie, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane na dyplomie międzynarodowej matury przeliczone zostaną proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:

Dyplom IB

Poziom podstawowy (SL)

Poziom rozszerzony (HL)

7

100%

100%

6

86%

85,71%

5

72%

71,43%

4

58%

57,14%

3

44%

42,86%

2

30%

28,57%

1

0%

14,29%

 

W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „International Baccalaureate” , kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (IB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki z dyplomu IB (International Baccalaureate) przeliczone zgodnie z tabelą powyżej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Matura europejska

Kandydata posiadającego maturę europejską — dyplom EB (European Baccalaureate), wydawanego przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o statusie Szkół Europejskich, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane w ramach matury europejskiej przeliczone zostaną według zasad określonych dla poziomu rozszerzonego, proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:

Egzamin EB

Egzamin maturalny („nowa matura”)

9,00 ÷ 10,00

100%

8,00 ÷ 8,95

90%

7,00 ÷ 7,95

75%

6,00 ÷ 6,95

60%

5,00 ÷ 5,95

45%

4,00 ÷ 4,95

30%

 

W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „European Baccalaureate”, kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (EB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki z dyplomu EB (European Baccalaureate) przeliczone zgodnie z tabelą powyżej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Matura zagraniczna

Kandydat, obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą, może ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów, jeżeli posiadane przez niego świadectwo dojrzałości lub inny równoważny dokument uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Kandydat podlega postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.

Cudzoziemcy podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.

Na kierunkach lub specjalnościach studiów, na których w zasadach rekrutacji wymagany jest język polski, obywatelom polskim, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą oraz cudzoziemcom, uwzględnia się, zamiast języka polskiego, język ojczysty kraju, w którym zdawany jest egzamin maturalny. 

Sposób przeliczania ocen ze świadectw wydanych za granicą z poszczególnych krajów podano na stronie https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/przeliczanie-ocen-z-matur/przeliczanie-zagraniczni/

W przypadku kandydatów, którzy posiadają wydane za granicą świadectwo dojrzałości lub dyplom lub inny dokument uprawniający do podjęcia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich, bierze się pod uwagę oceny zawarte na dokumencie uprawniającym do podjęcia studiów w kraju wydania dokumentu. Dodatkowo, WKR może uwzględnić oceny z egzaminów zewnętrznych w stosunku do szkoły w krajach, w których takie egzaminy są przeprowadzane, np.: wynik egzaminu CT w przypadku Białorusi, wynik egzaminu EGE w przypadku Rosji, wynik egzaminu ZNO w przypadku Ukrainy. Wyniki tych egzaminów należy potraktować jako równorzędne polskiej maturze na poziomie rozszerzonym.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki matury zagranicznej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym

Nazwa olimpiady / konkursu Tytuł uprawniający do ulgi Limit miejsc Uwagi
Ogólnopolski Konkurs Negocjacyjny Mała Diploma laureat 3
Olimpiada Artystyczna Sekcja Muzyki laureat lub finalista
Olimpiada Artystyczna Sekcja Plastyki laureat lub finalista
Olimpiada Astronomiczna laureat lub finalista
Olimpiada Filozoficzna laureat lub finalista
Olimpiada Fizyczna laureat lub finalista
Olimpiada Historyczna laureat lub finalista
Olimpiada Informatyczna laureat lub finalista
Olimpiada Matematyczna laureat lub finalista
Olimpiada Medialna laureat lub finalista
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym laureat lub finalista
Szczegółowa procedura uznania powyższych uprawnień dostępna jest na stronie https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/olimpiady-i-konkursy/

Opłaty za kształcenie

Opłata w roku akademickim: 2022/2023

Opłata semestralna
dla Polaków i cudzoziemców uprawnionych do kształcenia na studiach stacjonarnych w języku polskim bez ponoszenia opłat za studia.

Brak opłat semestralnych


Opłata semestralna
dla cudzoziemców aplikujących na studia na zasadach odpłatności

Opłata wnoszona w całości

2 850,00 zł

Opłata w 3 częściach

  • 990,00 zł
  • 990,00 zł
  • 1 020,00 zł

Kontakt

Kontakt z komisją


dr hab. Dariusz Bęben
323591277
dariusz.beben@us.edu.pl

Kontakt dla cudzoziemców

Biuro Rekrutacji Cudzoziemców

Bankowa 12, pok. 3.8
40-007 Katowice, Poland
+48 32 359 22 72
+48 32 359 22 73
admission@us.edu.pl

Kontakt z wydziałem

Wydział Humanistyczny

ul. Bankowa 11
40-007 Katowice
https://us.edu.pl/wydzial/wh

32 359 12 17

mateusz.gebka@us.edu.pl