ikony dostępności
kontrast Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu Zmiana kontrastu
czcionka A A A
wsparcie Podkreśl elementy klikalne
EN

Internetowa Rejestracja Kandydatów  -  rok akademicki  2022/2023

Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w Cieszynie
jednolite magisterskie niestacjonarne
II nabór

Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Cieszyn

Rejestracja zakończona

Podstawowe informacje

Język wykładowy

polski

Czas trwania

5 lat

Limit miejsc

8

Liczba zapisów

14

Harmonogram rekrutacji

Rejestracja na studia w systemie IRK

2022-09-22 15:00:00 - 2022-09-28 23:55:00


Ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych

od 2022-09-29 12:00:00


Wpis na studia i złożenie dokumentów po ogłoszeniu list osób zakwalifikowanych

od 2022-09-30 do 2022-10-03

poniedziałek 08:00 - 14:00
piątek 08:00 - 14:00
sobota 08:00 - 12:00
Adres
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
ul. Bielska 62
, p. B1.17
43-400 Cieszyn
338546381

Opis

Oferowane lektoraty z języka obcego: język angielski, język francuski (dla początkujących)

Częstotliwość zjazdów w przypadku studiów niestacjonarnych oraz dni tygodnia, w których odbywają się zjazdy: trzy zjazdy w miesiącu – sobota, niedziela oraz jeden dodatkowy dzień w miesiącu przeznaczony na zajęcia terenowe, praktyki w placówkach oświatowych (w semestrze 1,2,3)

Charakterystyka kierunku

Kierunek studiów pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna (Pre-school and early-school pedagogy) przygotowuje absolwentów do samodzielnego, refleksyjnego, krytycznego i twórczego funkcjonowania w obszarze szeroko pojętej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

W toku studiów studenci realizują moduły, obejmujące przygotowanie pedagogiczne i nauczycielskie zgodne z obowiązującymi przepisami prawnymi, które ujęte zostały w następujące bloki: psychologiczny; ogólnopedagogiczny; humanistyczno-społeczny; ogólnodydaktyczny; pedeutologiczny; medialno-technologiczny; zdrowotny; projektowo-badawczy; wprowadzający; polonistyczny; matematyczny; społeczno-przyrodniczy; techniczno-informatyczny; artystyczny; diagnostyczno-terapeutyczny; prakseologiczny – wychowanie przedszkolne; prakseologiczny – edukacja wczesnoszkolna; język obcy; praca z dzieckiem w środowisku zróżnicowanym kulturowo; przedmioty fakultatywne i praktyki pedagogiczne. Program zakłada indywidualizację procesu nauczania, organizację środowiska wychowawczego, a także przekazanie kompleksowej wiedzy merytorycznej i metodycznej, przygotowującej studenta do aktywnej, nowatorskiej pracy edukacyjnej z dzieckiem, szerokie przygotowanie w zakresie metod oraz technik aktywizujących i kompensacyjnych w edukacji oraz różnorodnych form stymulacji aktywności dziecka. Celem studiów jest przygotowanie studenta do pełnienia roli kompetentnego nauczyciela przedszkola oraz nauczyciela klas I-III szkoły podstawowej, wyposażenie w wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie pracy pedagogicznej z dziećmi oraz rozwijanie indywidualnych predyspozycji wychowawczych.

Perspektywy zawodowe (sylwetka absolwenta):

Absolwent studiów  po ich ukończeniu będzie przygotowany do realizacji zadań  związanych z pracą dydaktyczną i wychowawczą w przedszkolach i szkołach różnych typów i form organizacji edukacji dzieci (w tym państwowych i samorządowych, prywatnych), organizacjach pozarządowych, instytucjach kulturalno-oświatowych i oświatowych, instytucjach wychowania pozaszkolnego i opiekuńczo-wychowawczych, a także innych podmiotach życia społecznego związanych z edukacją dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Absolwent będzie przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z małymi dziećmi, ale także z ich rodzinami, będzie potrafił współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju. Będzie charakteryzował się takimi cechami osobowości jak: refleksyjny praktyk (poddaje ocenie i namysłowi posiadaną wiedzę i kompetencje), spolegliwy opiekun (wykazujący się gotowością do troski o zrównoważony rozwój swoich podopiecznych), ekspert od rozwoju dziecka (posiadający bogatą wiedzę i wyposażony w umiejętności diagnozy oraz rozwoju swoich podopiecznych), członek zespołu/ów (współpracujący z innymi nauczycielami oraz instytucjami celem podnoszenia swoich kompetencji zawodowych), erudyta (posiadający interdyscyplinarną i zinterioryzowaną wiedzę o świecie, co pozwala mu na profesjonalne prowadzenie zajęć), pozytywnie nastawiony do nowych doświadczeń i propozycji zmian w warunkach edukacji), osoba mająca świadomość rozwoju swoich zainteresowań w toku samorealizacji z jednoczesnym pożytkiem dla swoich podopiecznych (zjawisko tzw. modelowania pasji). Ukończenie studiów uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych, dotyczących doskonalenia pracy nauczyciela, zdobywania dodatkowych kwalifikacji i kompetencji (np. zarządzania, terapeutycznych, nauczania przedmiotowego).

Potencjalne możliwości  zatrudnienia absolwenta kierunku: 

  • nauczyciel przedszkola, nauczyciel klas I-III w szkołach podstawowych, w szkołach sanatoryjnych i prewentoryjnych w systemie szkolnictwa publicznego i niepublicznego, w firmach specjalizujących się w opiece, wychowaniu i edukacji dzieci oraz wszelkich przedsięwzięciach związanych z edukacją i wychowaniem na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.  

Ponadto może wykonywać pracę opiekunki dziecka młodszego w klubach dziecięcych, żłobkach, w charakterze opiekuna dziennego i niani, co otwiera absolwentom studiów szerokie możliwości zatrudnienia w istniejących placówkach opieki, a także nowych formach opieki tworzonych w oparciu o Ustawę z dnia 5 stycznia 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Absolwent dysponuje dodatkowymi umiejętnościami niezbędnymi w pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolne, jest również w pełni kompetentny do samodzielnego organizowania procesów edukacyjnych i wychowawczych w ramach własnej działalności gospodarczej, wolontaryjnej lub charytatywnej.

Inne, dodatkowe informacje na temat kwalifikacji : KIERUNEK STUDIÓW PRZYGOTOWUJE DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA

Kształcenie jest prowadzone zgodnie z wytycznymi określonymi w załączniku 2 do Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 2019r., poz. 1450). Czynnikami znacząco podnoszącymi jakość kształcenia w  ramach kierunku są:

- udział studentów w praktykach specjalistycznych, co umożliwia nabycie profesjonalnych kompetencji organizowania i realizowania procesów edukacyjnych oraz wychowawczych;

- rozwój naukowy i podjęcie dodatkowych działań na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym i innymi środowiskami naukowymi w ramach działających kół naukowych m.in. Koło Naukowe Zintegrowanej Edukacji Wczesnoszkolnej, Edukacji Międzykulturowej.

Na terenie campusu znajdują się akademiki z miejscami dla studentów, stołówka i zaplecze barowe, obiekty sportowe i rekreacyjne, biblioteka z czytelnią – wszystko w niezwykłym otoczeniu terenów zielonych.  Campus cieszyński zaliczany jest do jednego z najpiękniejszych w Polsce. Bliskość beskidzkich tras górskich i transgraniczne położenie  Cieszyna dodatkowo wzbogacają ten atrybut.

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów z "nową maturą" (po 2005 roku)

Dla kandydatów z NOWĄ MATURĄ

Kwalifikacja obejmuje konkurs świadectw dojrzałości – pod uwagę brane są wyniki z części pisemnej egzaminu maturalnego:

Matura uzyskana począwszy od roku 2010:

Język polski
 

poziom podstawowy albo rozszerzony*

Matematyka
 

poziom podstawowy albo rozszerzony*

Język obcy nowożytny
 

poziom
podstawowy albo rozszerzony*

Jeden dowolny przedmiot**
poziom podstawowy albo rozszerzony*

Waga = 20% (a)

Waga = 20% (b)

Waga = 20% (c)

Waga = 40% (d)

* Wynik z poziomu podstawowego mnożony x 0,6; wynik z poziomu rozszerzonego mnożony x 1.

Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata.

** Przez dowolny przedmiot rozumie się przedmiot zdawany przez kandydata na egzaminie maturalnym jako dodatkowy lub obowiązkowy. Dowolnym przedmiotem może być również język polski, matematyka, język obcy nowożytny pod warunkiem, że przedmioty te były zdawane na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Nie można wskazać dwa razy tego samego przedmiotu na tym samym poziomie. Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata.

Sposób obliczania ostatecznego wyniku:

W = a*JP + b*M + c*JO + d*DowolnyP
Gdzie:
W — ostateczny wynik kandydata
JP — wynik z języka polskiego
M — wynik z matematyki
JO — wynik z języka obcego nowożytnego
Dowolny P — wynik z dowolnego przedmiotu maturalnego
a, b, c, d — wagi.

Matura uzyskana do roku 2009 włącznie:

Język polski
 

poziom podstawowy albo rozszerzony*

Język obcy nowożytny
 

poziom podstawowy
albo rozszerzony*

Dwa dowolne przedmioty**
poziom podstawowy albo rozszerzony*

Waga = 30% (a)

Waga = 20% (b)

Waga każdego z nich = 25%(c/d)

* Wynik z poziomu podstawowego mnożony x 0,6; wynik z poziomu rozszerzonego mnożony x 1.

Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata.

** Przez dowolny przedmiot rozumie się przedmiot zdawany przez kandydata na egzaminie maturalnym jako dodatkowy lub obowiązkowy. Dowolnym przedmiotem może być również język polski i język obcy nowożytny pod warunkiem, że przedmioty te były zdawane na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Nie można wskazać dwa razy tego samego przedmiotu na tym samym poziomie. Uwzględnia się wynik korzystniejszy dla kandydata.

Sposób obliczania ostatecznego wyniku:

W = a*JP + b*JO + c*InnyP1 + d*DowolnyP2
Gdzie:
W — ostateczny wynik kandydata
JP — wynik z języka polskiego
JO — wynik z języka obcego nowożytnego
DowolnyP1; 2 — wyniki z dowolnych przedmiotów maturalnych
a, b, c, d — wagi.
 

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów ze "starą maturą" (przed 2005 rokiem)

Dla kandydatów ze STARĄ MATURĄ

Kwalifikacja obejmuje konkurs świadectw dojrzałości – brane są pod uwagę wyniki ze wszystkich zdanych przedmiotów maturalnych.

Podstawą kwalifikacji jest średnia arytmetyczna liczby punktów, przeliczanych z ocen według poniższego schematu:

Matura do 1991 roku

Matura po 1991 roku

5

100 punktów

6

100 punktów

4

85 punktów

5

90 punktów

3

30 punktów

4

75 punktów

 

 

3

50 punktów

 

 

2

0 punktów

Matura międzynarodowa

Kandydata posiadającego międzynarodową maturę — dyplom IB (International Baccalaureate), wydanego przez organizację International Baccalaureat Organization z siedzibą w Genewie, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane na dyplomie międzynarodowej matury przeliczone zostaną proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:

Dyplom IB

Poziom podstawowy (SL)

Poziom rozszerzony (HL)

7

100%

100%

6

86%

85,71%

5

72%

71,43%

4

58%

57,14%

3

44%

42,86%

2

30%

28,57%

1

0%

14,29%

 

W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „International Baccalaureate” , kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (IB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki z dyplomu IB (International Baccalaureate) przeliczone zgodnie z tabelą powyżej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Matura europejska

Kandydata posiadającego maturę europejską — dyplom EB (European Baccalaureate), wydawanego przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o statusie Szkół Europejskich, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane w ramach matury europejskiej przeliczone zostaną według zasad określonych dla poziomu rozszerzonego, proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:

Egzamin EB

Egzamin maturalny („nowa matura”)

9,00 ÷ 10,00

100%

8,00 ÷ 8,95

90%

7,00 ÷ 7,95

75%

6,00 ÷ 6,95

60%

5,00 ÷ 5,95

45%

4,00 ÷ 4,95

30%

 

W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „European Baccalaureate”, kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (EB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki z dyplomu EB (European Baccalaureate) przeliczone zgodnie z tabelą powyżej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Matura zagraniczna

Kandydat, obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą, może ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów, jeżeli posiadane przez niego świadectwo dojrzałości lub inny równoważny dokument uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Kandydat podlega postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.

Cudzoziemcy podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.

Na kierunkach lub specjalnościach studiów, na których w zasadach rekrutacji wymagany jest język polski, obywatelom polskim, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą oraz cudzoziemcom, uwzględnia się, zamiast języka polskiego, język ojczysty kraju, w którym zdawany jest egzamin maturalny. 

Sposób przeliczania ocen ze świadectw wydanych za granicą z poszczególnych krajów podano na stronie https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/przeliczanie-ocen-z-matur/przeliczanie-zagraniczni/

W przypadku kandydatów, którzy posiadają wydane za granicą świadectwo dojrzałości lub dyplom lub inny dokument uprawniający do podjęcia studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich, bierze się pod uwagę oceny zawarte na dokumencie uprawniającym do podjęcia studiów w kraju wydania dokumentu. Dodatkowo, WKR może uwzględnić oceny z egzaminów zewnętrznych w stosunku do szkoły w krajach, w których takie egzaminy są przeprowadzane, np.: wynik egzaminu CT w przypadku Białorusi, wynik egzaminu EGE w przypadku Rosji, wynik egzaminu ZNO w przypadku Ukrainy. Wyniki tych egzaminów należy potraktować jako równorzędne polskiej maturze na poziomie rozszerzonym.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki matury zagranicznej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Opłaty za kształcenie

Opłata w roku akademickim: 2022/2023

Opłata semestralna

Opłatę semestralną za studia można wnieść w całości lub w 3 częściach. Informacje szczegółowe »

Opłata wnoszona w całości

2 400,00 zł

Opłata w 3 częściach

  • 841,50 zł
  • 841,50 zł
  • 867,00 zł

Kontakt

Kontakt z komisją

ul. Bielska 62, pok. B1.14
43-400 Cieszyn
33 854 61 12
33 854 61 13

Godziny pracy

od 25.05.2022 do 30.09.2022
Poniedziałek 09:00 - 13:00
Wtorek 09:00 - 13:00
Środa 09:00 - 13:00
Czwartek 09:00 - 13:00
Piątek 09:00 - 13:00

mgr Agnieszka Kmiotek
338546112
agnieszka.kmiotek@us.edu.pl
mgr Justyna Staroń
338546112
justyna.staron@us.edu.pl

Kontakt dla cudzoziemców

Biuro Rekrutacji Cudzoziemców

Bankowa 12, pok. 3.8
40-007 Katowice, Poland
+48 32 359 22 72
+48 32 359 22 73
admission@us.edu.pl

Kontakt z wydziałem

Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji

ul. Bielska 62
43-400 Cieszyn
https://us.edu.pl/wydzial/wsne

33 854 61 12
33 854 61 13

pedagogika.cieszyn@us.edu.pl