Internetowa Rejestracja Kandydatów rok akademicki
2018/2019

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną
I stopnia stacjonarne
II nabór

Podstawowe informacje

Język wykładowy

polski

Czas trwania

3 lata

Limit miejsc

11

Liczba zapisów

4

Harmonogram rekrutacji

Rejestracja na studia w systemie IRK

2018-07-25 12:00:00 - 2018-09-19 15:00:00


Egzaminy

Rejestracja na kierunek Animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną ma charakter dwuetapowy:
1. konkurs świadectw
2. rozmowa kwalifikacyjna
Ogłoszenie listy dopuszczonych do rozmowy kwalifikacyjnej nastąpi 19 września 2018 o godzinie 17.00.
Rozmowy kwalifikacyjne odbędą się 20 września 2018 (czwartek) i trwać będą od godziny 12.00 w sali 118 (budynek główny Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji)
Ogłoszenie wyników nastąpi 21 września 2018 (piątek) do godziny 17.00.


Ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych

od 2018-09-21 17:00:00


Wpis na studia i złożenie dokumentów po ogłoszeniu list osób zakwalifikowanych

od 2018-09-24 do 2018-09-27

poniedziałek 09:00 - 13:00
wtorek 09:00 - 13:00
środa 09:00 - 13:00
czwartek 09:00 - 13:00
Adres
Instytut Nauk o Edukacji
ul. Bielska 62
, p. 3
43-400 Cieszyn
338546381

Opis

Język wykładowy: j. polski, wybrane moduły w j. angielskim

Oferowane lektoraty z języka obcego: j. angielski,  j. francuski

Karta kierunku dostępna na stronie : https://informator.us.edu.pl/kierunki/12-S1AE14.2015/1

Charakterystyka kierunku:

Nowy, interdyscyplinarny  kierunek studiów pierwszego stopnia pod nazwą animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną będzie zapewniał wielostronną ofertę edukacyjną dla przyszłych kadr dla kultury, kadr do działów oświatowych i około oświatowych instytucji kultury, będzie wyposażał  w wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające animowanie do aktywności społecznej i uczestnictwa w kulturze różnych grup wiekowych (w tym aktywizowanie i edukowanie seniorów, prowadzenie systematycznej pracy z dziećmi i młodzieżą), różnych środowisk, społeczności lokalnych i ponad lokalnych, środowisk o specjalnych potrzebach a także środowisk zagrożonych patologią i wykluczeniem społecznym. 

Program  studiów przewiduje  poznanie przez studentów podstaw  filozofii, socjologii (w tym socjologii kultury), pedagogiki, wiedzy o kulturze, kultury współczesnej w najważniejszych jej zjawiskach i procesach, zapoznanie ze specyfiką poszczególnych dyscyplin artystycznych (literatura, teatr, film, plastyka, muzyka, taniec), ich recepcją i upowszechnianiem (także w zakresie form instytucjonalnych),  wprowadzenie w problematykę mediów, dziedzictwa kulturowego w skali lokalnej, regionalnej, narodowej i europejskiej. Jednocześnie uwzględnia się przedmioty wyposażające przyszłych animatorów i edukatorów kultury w wiedzę, umiejętności i  kompetencje społeczne w zakresie współdziałania z różnymi podmiotami (publicznymi, rynkowymi, organizacjami pozarządowymi), przygotowujące do uczestnictwa w projektach społecznych i kulturalnych, związanych z rozwojem lokalnym, regionalnym, narodowym i europejskim. Istotnym elementem procesu kształcenia jest możliwość wyboru przez studentów kierunku zajęć warsztatowych z różnych dziedzin  twórczości a także  zajęć terenowych realizowanych w formie praktyk zawodowych oraz obozów twórczych i badawczych. 

 

Perspektywy zawodowe:

Absolwent studiów o specjalności animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną  ma przygotowanie do:

  • pracy w instytucjach kultury  (ośrodkach kultury, instytucjach upowszechniania kultury – działach oświatowych, edukacyjnych, pracy z publicznością oraz w instytucjach rozwijających aktywność twórczą dzieci, młodzieży i dorosłych)
  • pracy w wydziałach kultury samorządów lokalnych
  • pracy w organizacjach pozarządowych związanych z kulturą
  • prowadzenia związanych z kulturą  zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży
  • organizowania czasu wolnego osobom w różnych grupach wiekowych i w różnych środowiskach, w tym poprzez programy  turystyczne
  • opracowywania i realizowania różnego rodzaju projektów związanych z działalnością kulturalną, w tym oświatową  w perspektywie lokalnej, regionalnej, krajowej,  euroregionalnej. 
  • opracowywania i realizowania projektów opartych na kontaktach i współpracy międzypokoleniowej (w tym – do włączania seniorów w różne formy aktywności)
  • opracowywanie i realizowania działań w zakresie animacji społeczno-kulturalnej środowisk zagrożonych patologią i wykluczeniem społecznym.

 

Inne, dodatkowe ważne dla kandydata informacje:

Absolwent kierunku animacja społeczno-kulturalna z edukacją kulturalną może kontynuować studia drugiego stopnia na kierunkach kształcących kadry dla kultury w zakresie animacji (w tym animacji czasu wolnego), zarządzania ( w tym: zarządzanie kulturą, zarządzanie produkcją imprez kulturalnych)  i upowszechniania kultury. Może podjąć studia kulturoznawcze i pedagogiczne (w tym pedagogika społeczna, edukacja międzykulturowa i regionalna) i studia związane z komunikacją i mediami, takie jak komunikacja społeczna, media z komunikacją społeczną i komunikacja europejska. Absolwenci wiążący przyszłość zawodową ze sferą kultury i polityki mogą podjąć studia w zakresie polityki kulturalnej, dyplomacji kulturalnej lub Creative Diplomacy (ostatnie na poziomie studiów podyplomowych). Poszerzenie perspektyw zawodowych absolwentów animacji społeczno-kulturalnej z edukacją kulturalną zapewnią studia podyplomowe w zakresie ochrony i upowszechniania dóbr kultury oraz edukacji muzealnej i pedagogiki teatralnej.

Studenci mają możliwość realizowania części studiów w zagranicznych uczelniach partnerskich, wyjazdy stypendialne w ramach programu ERASMUS +,  a także w krajowych uczelniach w ramach programu MOST

 

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów z "nową maturą" (po 2005 roku)

Postępowanie kwalifikacyjne obejmuje — konkurs świadectw dojrzałości oraz rozmowę kwalifikacyjną.

Etap I — Konkurs świadectw dojrzałości:

Dla kandydatów z NOWĄ MATURĄ

Pod uwagę brana będzie średnia arytmetyczna wyników przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej.

W przypadku kandydatów legitymujących się wynikiem egzaminu maturalnego zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym w postępowaniu kwalifikacyjnym uwzględniany będzie korzystniejszy wynik.

Etap II — Rozmowa kwalifikacyjna dla wszystkich kandydatów.

Rozmowa kwalifikacyjna na temat aktywności kulturalnej, i/lub społecznej, i twórczej związanej z kulturą realizowanej indywidualnie lub w grupie, w ramach działalności stowarzyszenia, fundacji, organizacji, instytucji lub działalności innego typu, związanej ze sferą działań społecznych i/lub kulturalnych.

Prezentowane działania mogą obejmować formy wolontariatu, stażu, praktyki, działania zawodowe lub indywidualne zaangażowania w działalności społecznej i kulturalnej. Mogą być związane z pracą szkolnych zespołów zainteresowań, grup artystycznych, sportowych, religijnych, edukacyjnych, pomocowych, związkowych, itd.

Podczas rozmowy, kandydat może odwołać się do przedłożonej dokumentacji.

Rozmowa oceniana jest punktowo: od 1 do 100 punktów.

Pozytywny wynik z rozmowy to uzyskanie przez kandydata minimum 40 punktów.

Wynik końcowy kandydata oblicza się w następujący sposób:  W =  Śr + Rk

Gdzie:
W - ostateczny wynik kandydata;
Śr – średnia wyników z egzaminu maturalnego/egzaminu dojrzałości;

Rk – punkty z rozmowy kwalifikacyjnej.

Kryteria kwalifikacji dla kandydatów ze "starą maturą" (przed 2005 rokiem)

Etap I — Konkurs świadectw dojrzałości:

Oceny z egzaminu dojrzałości zostaną przeliczone na punkty procentowe w następujący sposób:

Matura do 1991 roku

Matura po 1991 roku

6 — 100 %

5 — 100 %

5 — 80 %

4 — 70 %

4 — 75 %

3 — 30 %

3 — 50 %

2 — 30 %

 

Wynik końcowy kandydata, który zdał egzamin dojrzałości to średnia arytmetyczna ze wszystkich, przeliczonych na punkty rekrutacyjne, ocen z egzaminu dojrzałości.

Etap II — Rozmowa kwalifikacyjna dla wszystkich kandydatów.

Rozmowa kwalifikacyjna na temat aktywności kulturalnej, i/lub społecznej, i twórczej związanej z kulturą realizowanej indywidualnie lub w grupie, w ramach działalności stowarzyszenia, fundacji, organizacji, instytucji lub działalności innego typu, związanej ze sferą działań społecznych i/lub kulturalnych.

Prezentowane działania mogą obejmować formy wolontariatu, stażu, praktyki, działania zawodowe lub indywidualne zaangażowania w działalności społecznej i kulturalnej. Mogą być związane z pracą szkolnych zespołów zainteresowań, grup artystycznych, sportowych, religijnych, edukacyjnych, pomocowych, związkowych, itd.

Podczas rozmowy, kandydat może odwołać się do przedłożonej dokumentacji.

Rozmowa oceniana jest punktowo: od 1 do 100 punktów.

Pozytywny wynik z rozmowy to uzyskanie przez kandydata minimum 40 punktów.

Wynik końcowy kandydata oblicza się w następujący sposób:  W =  Śr + Rk

Gdzie:
W - ostateczny wynik kandydata;
Śr – średnia wyników z egzaminu maturalnego/egzaminu dojrzałości;

Rk – punkty z rozmowy kwalifikacyjnej.

Matura międzynarodowa

Kandydata posiadającego międzynarodową maturę — dyplom IB (International Baccalaureate), wydanego przez organizację International Baccalaureat Organization z siedzibą w Genewie, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane na dyplomie międzynarodowej matury przeliczone zostaną proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:

Dyplom IB

Poziom podstawowy (SL)

Poziom rozszerzony (HL)

7

100%

100%

6

86%

85,71%

5

72%

71,43%

4

58%

57,14%

3

44%

42,86%

2

30%

28,57%

1

0%

14,29%

 

W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „International Baccalaureate” , kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (IB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki z dyplomu IB (International Baccalaureate) przeliczone zgodnie z tabelą powyżej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Matura europejska

Kandydata posiadającego maturę europejską — dyplom EB (European Baccalaureate), wydawanego przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o statusie Szkół Europejskich, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane w ramach matury europejskiej przeliczone zostaną według zasad określonych dla poziomu rozszerzonego, proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:

Egzamin EB

Egzamin maturalny („nowa matura”)

9,00 ÷ 10,00

100%

8,00 ÷ 8,95

90%

7,00 ÷ 7,95

75%

6,00 ÷ 6,95

60%

5,00 ÷ 5,95

45%

4,00 ÷ 4,95

30%

 

W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „European Baccalaureate”, kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (EB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki z dyplomu EB (European Baccalaureate) przeliczone zgodnie z tabelą powyżej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Matura zagraniczna

Kandydat, obywatel polski, który ukończył szkołę średnią za granicą, może ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów, jeżeli posiadane przez niego świadectwo dojrzałości lub inny równoważny dokument uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią. Kandydat podlega postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.

Cudzoziemcy, którzy podejmują studia na zasadach obowiązujących obywateli polskich, podlegają postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.

Na kierunkach lub specjalnościach studiów, na których w zasadach rekrutacji wymagany jest język polski, obywatelom polskim, którzy ukończyli szkołę średnią za granicą oraz cudzoziemcom, którzy podejmują studia na zasadach rekrutacji obowiązujących obywateli polskich uwzględnia się, zamiast języka polskiego, język ojczysty kraju, w którym zdawany jest egzamin maturalny.

Przyjęcie na studia cudzoziemców, którzy podejmują studia na zasadach innych niż obowiązujące obywateli polskich, następuje w trybie odrębnych przepisów.

Uwaga: Jeżeli w kryteriach przyjęć na kierunku, dla kandydatów z „nową maturą” podane zostały dodatkowe egzaminy wstępne, pod uwagę bierze się łącznie: wyniki matury zagranicznej oraz wyniki z dodatkowego egzaminu wstępnego.

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym

Nazwa olimpiady / konkursu Tytuł uprawniający do ulgi Limit miejsc Uwagi
Ogólnopolska Olimpiada Języka Angielskiego laureat lub finalista
Olimpiada Artystyczna Sekcja Muzyki laureat lub finalista
Olimpiada Artystyczna Sekcja Plastyki laureat lub finalista
Olimpiada Bibliologiczna i Informatologiczna laureat lub finalista
Olimpiada Filozoficzna laureat lub finalista
Olimpiada Języka Francuskiego laureat lub finalista
Olimpiada Historyczna laureat lub finalista
Olimpiada Języka Łacińskiego laureat lub finalista
Ogólnopolska Olimpiada Języka Niemieckiego laureat lub finalista
Olimpiada Literatury i Języka Polskiego laureat lub finalista
Olimpiada Języka Rosyjskiego laureat lub finalista
Europejska Olimpiada Społeczno-Prawna laureat lub finalista
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy Historyczne laureat lub finalista
Olimpiada Wiedzy o Iintegracji Europejskiej laureat lub finalista
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym laureat lub finalista
Olimpiada Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym laureat lub finalista
Olimpiada Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową laureat lub finalista
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o III RP laureat lub finalista
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Społeczeństwie laureat lub finalista
Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy o Unii Europejskiej laureat lub finalista
Szczegółowa procedura uznania powyższych uprawnień dostępna jest na stronie http://kandydat.us.edu.pl/laureaci-i-finalisci-olimpiad-stopnia-centralnego

Opłaty za kształcenie

Opłata semestralna
dla obywateli polskich oraz cudzoziemców podejmujących studia na zasadach obowiązujących obywateli polskich

Brak opłat semestralnych

Polacy i cudzoziemcy, którzy zostaną przyjęci na studia na zasadach obowiązujących obywateli polskich na Uniwersytecie Śląskim na studiach stacjonarnych nie ponoszą opłat za naukę.


Opłata semestralna
dla cudzoziemców podejmujących studia w ramach konkursu na tzw. bezpłatne miejsca

Brak opłat semestralnych

Cudzoziemcy, którzy zostaną przyjęci na studia w ramach konkursu na tzw. bezpłatne miejsca, nie ponoszą opłat za naukę. Osobom tym nie przysługują stypendia naukowe, socjalne i inne wypłacane przez Uniwersytet Śląski.

Kandydaci, którzy przejdą pozytywnie postępowanie kwalifikacyjne, ale nie zostaną przyjęci na studia z powodu wyczerpania limitu bezpłatnych miejsc, mogą podjąć studia na zasadach odpłatności.


Opłata semestralna
dla cudzoziemców aplikujących na studia na zasadach odpłatności

900,00 €

Kontakt

Kontakt z wydziałem

Instytut Nauk o Edukacji

ul. Bielska 62
43-400 Cieszyn
33 854 61 13

b.dziadzia@kek.edu.pl

Kontakt dla cudzoziemców

Biuro Rekrutacji Studentów Międzynarodowych

Bankowa 12, pok. 78
40-007 Katowice, Poland
+48 32 359 22 72
+48 32 359 22 73
+48 32 359 20 71
admission@us.edu.pl

Kontakt z komisją


mgr inż. Andrzej Szczurek
338546224
andrzej.szczurek@us.edu.pl